Tuesday, December 3, 2013

Jom makan pisang...

 

Kelebihan Pisang Yang Anda Tidak Tahu.

1. Pisang mengandungi 3 jenis gula semulajadi: sukros, fructose, dan glukos yang tergabung dengan serat. Pisang membekal tenaga segera yang tinggi dan berpanjangan
2. Kajian membuktikan dengan hanya 2 biji pisang sahaja sudah mencukupi untuk tenaga bagi 90 minit (1 1/2jam) senaman bina badan.
3. Pisang juga berupaya membantu mengatasi atau menghalang sejumlah besar penyakit dan pertahanan badan jika ia dijadikan makanan kemestian diet anda.
4. Membantu mengurankan stress. Pisang mengandungi Tryptophan, sejenis protin yang mana badan anda akan menukarnya menjadi Serotonin. Serotonin adalah hormone yang merangsang anda menjadi tenang, meningkatkan mood dan secara amnya serotonin membuat anda gembira.
5. Membantu mengurangkan Anemia. Zat besi yang tinggi dalam pisang mampu mengawal pertumbuhan hemoglobin dalam darah dan seterusnya membantu mengurangkan kes anemia (kurang darah merah).
6. Menstabil tekanan darah. Buah-buahan tropika unik ini potassium tapi rendah garam, menjadikan ia sempurna untuk menurunkan tekanan darah, sekali gus mengurangkan risiko tekanan darah tinggi dan strok.
7. Merangsang kekuatan minda. Kajian telah membuktikan bahawa buah yang lengkap dengan Potassium ini sangat mencerdaskan dan menajamkan kepekaan minda.
8. Menelak sembelit. Serat yang tinggi didalam pisang membantu memulihkan pencernaan dan usus yang normal dan mengelak sembelit.
9. Memulih tenaga. Salah satu cara terbaik untuk mengurangkan keletihan ialah dengan memblender pisang bersama susu dan madu. Pisang menenangkan perut dan dengan bantuan madu dapat membina semula kandungan gula dalam darah yang berkurangan akibat keletihan, manakala susu pula memperbetulkan sistem hidrasi anda.
10. Mengurang pedih ulu hati. Pisang bertindak sebagai agen anti-asid semulajadi dalam badan, jadi jika anda mengalami pedih ulu hati, cuba makan pisang untuk mengurangkannya.
11. Mengurangkan alahan (Morning Sickness). Menjadikan pisang sebagai pembuka selera atau pembasuh mulut sebelum makan, akan membantu mengimbangi kadar gula dalam badan dan ini dapat mengelakkan anda loya dan pening pening waktu pagi khususnya ibu ibu mengandung.
12. Ubat gigitan nyamuk. Jarang orang tahu tapi ia adalah benar. Sebelum menyapu krim Mopiko, cuba sapukan dulu kulit pisang (bahagian dalam kulit pisang) Cara ini adalah tradisi orang Chile bagi mengurangkan bengkak dan kerengsaan dari gigitan nyamuk dan serangga kecil.
13. Mengurangkan debaran. Orang Kelantan panggil kenaleng. Pisang yang kaya dengan vitamin B berupaya membantu menenangkan jantung yang sering berdebar.
14. Membantu pesakit Ulser Usus. Pisang baik digunakan sebagai makanan pengidap Ulser Usus kerana ia berserat dan lembut. Ia adalah buahan boleh disediakan walaupun pengidap yang kronik. Ia juga meneutralkan lebihan asid dan mengurangkan kerengsaan dalam usus.
15. Jika dibandingkan dengan epal, pisang mempunyai empat kali ganda protein, dua kali karbohidrat, tiga kali fosforus, lima kali vitamin A dan zat besi, dan dua kali vitamin dan mineral lain. Ia juga kaya dengan potassium dan merupakan salah satu makanan terbaik.
16. Ketika ditanya tentang diet Salustiano Sanchez-Blazquez iaitu lelaki tertua yang memegang Guinness World Records menjawab ia selalu makan pisang sebiji setiap hari.

- Sumber: Eyes Popping
 
As salamu'alaikum shbt yg di kasihi. Utk sembelih binatang kita perlukan pisau yg tajam. Justeru, pisau kena di asah selalu agar sentiasa tajam. Utk bekerja dgn cemerlang, kita perlukan MINDA YG TAJAM. Apa usha kita utk tajamkan minda? Tip tajamkan minda:
 
1.Jaga solat & baca Quran,
2.Solat istikharah tiap mlm, 
3.Baca Surah Al Insyirah & doa penerang hati yg lain, 
4.Baca Doa Pembuka 12 pintu & Do...a Pelindung sifat negatif,
5. Baca Doa mula kerja & Doa akhir kerja,
6. Wacana intelektual dgn golongan ilmuan,
7. Membaca buku berkaitan kerjaya & aspek umum,
8. Makanan seimbang yg merangsang minda,
9. Lakukan exercise secara berkala utk sihat fizikal & mental,
10.Berkawan dgn org2 yg positif & bijaksana,
11. Byk bertanya & minta nasihat drp org yg alim,
12. Azam utk buat yg terbaik & mampu mencipta sejarah,
13. Sentiasa bertawakkal & redha dgn ketentuan Allah SWT.
 
(Kebanyakan Doa yg di sarankan di atas, ada di FANPAGE Datuk Dr. Fadhilah Kamsah).
Moga Allah sentiasa rahmati kita semua. Aameen, wassalam.

Lindungilah auratmu wahai wanita...


Saturday, November 23, 2013

Hukum Merokok Haram

Semoga pembaca blog ini dirahmati dan dimuliakan oleh Allah s.w.t.
 

Herbalife Products - Nutritional Shake F1

  • Ini ada produk gantian makanan atau dikenali 'MRP-Meal Replacement Product'
  • Rasanya sedap dan mempunyai 5 perisa iaitu Vanilla, Coklat, Strawberi, Cappuciono dan Tropical Fruit.
  • Ianya amat bertenaga dan menghilangkan kelaparan
  • Amat bagus untuk orang yang menghidap asma, arthritis, skin eczema dan masalah lutut

  • Nutrisi seimbang yang ada dalam Shake F1

    
     
    Makanan seharian kita belum tentu akan ada semua khasiat ini.
    Saya ambil Shake F1 ini setiap pagi sarapan dan waktu malam. Waktu makan tengahari makan seperti biasa. Alhamdulillah badan rasa lebih bertenaga disamping dapat mengurangkan berat badan.
     
    Kalau nak cuba boleh CALL/PM/WHATSAPP saya 013-9815337

    Berzikir Dengan Tangan Kanan

    Assalamualaikum
    Alternatif jika tiada tasbeh. Rasulullah berzikir dengan tangan kanannya. Jom berzikir....

    Saturday, November 16, 2013

    Kenapa......

    Assalamualaikum

    1-KENAPA AKU DIUJI?

    Surat Al-Ankabut: 2-3. “Apakah manusia itu mengira bahwa mereka akan dibiarkan (saja) hanya dengan mengatakan: “Kami telah beriman”, sedang mereka tidak diuji lagi? Dan sesungguhnya, Kami   telah menguji orang-orang  sebelum mereka, maka  sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan sesungguhnya Dia pasti mengetahui orang- orang yang dusta.”

    2-KENAPA AKU TIDAK MENDAPATKAN APA YANG AKU IDAM-IDAMKAN?

    Surah Al-Baqarah ayat 216. “Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu padahal ia amat buruk bagimu; Allah  mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui.”

    3-KENAPA UJIAN SEBERAT INI?

    Surah Al-Baqarah ayat 286. “Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya.”

    4-BAGAIMANA MENGHILANGKAN RASA KEKECEWAAN?

    Surah Al-Imran ayat 139. “Janganlah kamu bersikap lemah, dan janganlah (pula) kamu bersedih hati, padahal kamulah orang-orang yang paling tinggi (derajatnya), jika kamu orang-orang yang beriman.”

    5-SUNGGUH, AKU TAK DAPAT BERTAHAN LAGI…!!!!!

    Surah Yusuf ayat 87. “Dan jangan kamu berputus asa dari rahmat Allah. Sesungguhnya tiada berputus asa dari rahmat Allah, melainkan orang-orang yang kafir."

    6-BAGAIMANA AKU HARUS MENGHADAPI PERSOALAN HIDUP?

    Surah Ali-Imran ayat 200. “Wahai orang-orang yang beriman, bersabarlah kamu dan kuatkanlah kesabaranmu dan tetaplah bersiap siaga (di negerimu) dan bertaqwalah kepada Allah kamu beruntung.”

    7-APA JAWAPANNYA?

    Surah Al-Baqarah ayat 45-46. ”Dan mohonlah pertolongan (kepada Allah) dengan sabar dan shalat. Dan (shalat) itu sungguh berat  kecuali  bagi orang-orang  yang khusyuk,  (yaitu)  mereka  yang  yakin, bahwa mereka akan menemui Tuhannya, dan bahwa mereka akan kembali kepada-Nya.”

    8-SIAPA YANG MENOLONG DAN MELINDUNGIKU?

    Surah Ali-Imran: 173. “Cukuplah Allah (menjadi penolong) bagi kami dan Dia sebaik-baik pelindung.”

    9-KEPADA SIAPA AKU BERHARAP?

    Surah At-Taubah ayat 129. “Cukuplah Allah bagiku; tidak ada Ilah selain Dia. Hanya kepada-Nya aku bertawakkal,dan Dia adalah Tuhan yang memiliki ‘Arsy (singgasana) yang agung.”

    10 Tip

    Jom amalkan 10 tip dibawah ini bermula dari hari ini juga.

    1. Kalau tiba-tiba teringatkan anak kirimkan bacaan Al Fatihah. Sampai ke ayat "iyyakanakbudu waiyyakanastain" - yang ertinya "Hanya kepada Mu kami sembah dan hanya padaMU pohon pertolongan..", mintalah apa-apa hajat masa itu yang ada hubung kait dengan anak yang Kita ingat tu, habiskan bacaan surah Al Fatihah doakan semuga anak kita diberi kefahaman yang sebenarnya dalam urusan agamanya, memiliki ilmu yang bermanafaat Dan serahkan urusan anak kepada Allah untuk menjaganya.

    2. Pandang wajahnya semasa dia tidur ucapkan bahawa, ibu nak (nama anak) jadi anak yang soleh sayang!. Cubalah amalkan ( ustaz kata ini makna kita bercakap dengan rohnya ) Dan ucapan ini adalah DOA Dan Allah Maha mendengar lagi maha melihat.

    3. Masa bangun solat malam, solatlah hajat disisinya. Maksudnya Kita solat dalam bilik dia Dan dekat dengan dia. Jika Kita selalu buat Dan Kita juga selalu beritahu dia yang Kita sering doakan dia, dia akan rasa satu ikatan kasih sayang yang hakiki yang Kita amat sayangkan dia dan nak dia jadi anak soleh.Dia akan tahu Kita selalu solat hajat untuknya.

    4. Minta dikasihani. Ucapkan setiap masa bahawa kita ni sedang menunggu panggilan Allah. Jika Dia tak jadi anak soleh bermakna dia tak sayangkan kita dan tentunya kita akan merana di Alam Barzakh nanti.

    5. Peluklah anak selalu walaupun dia sudah besar, sebagaimana Kita tatang dia masa kecilnya. Aura ciuman dan belaian ibu sambil bisikkan padanya yang kita bangga mempunyai anak sepertinya.

    6. Maafkan anak Kita setiap masa walaupun perbuatannya amat melukakan hati Kita.Muhasabbah diri mungkin kesilapan yang anak lakukan itu adalah kerana dosa-dosa kita dimasa lampau.

    7. Yang paling penting jaga tutur kata Kita, jangan sekali-kali ucapkan perkataan yang boleh melukakan hatinya. Jika ini berlaku juga kerana kita TER.. kata, cepat-cepat cari masa yang sesuai untuk Kita minta maaf padanya. Mengakulah padanya itu kelemahan Kita, Kita marah kerana dia buat salah,bukan bermaksud membenci.Ceritalah buat macam dramapun boleh .

    8. Amalkan membaca ayat 40 surah Ibrahim supaya Kita,anak Dan zuriat keturunan Kita termasuk dalam golongan orang2 yang tetap mendirikan Solat. [Wahai Tuhanku! Jadikanlah daku orang yang mendirikan sembahyang dan demikianlah juga zuriat keturunanku. Wahai Tuhan kami, perkenankanlah doa permohonanku.]

    9. Selalu ingatkan anak bahawa tak guna ada pangkat, belajar tinggi, hatta hafal Quran sekalipun jika tidak mempunyai peribadi yang mulia.Allah tak pandang wajah yang cantik tapi pandang hati yang cantik. Allah tak sayang, manusia tak suka.

    10. Masa basuh beras niatkan "Ya.. Allah lembutkanlah hati anak-anak ku sebut nama dia.....untuk faham agamanya ", [kenapa Kita nak dia faham agama, kerana anak yang tak faham agama boleh bawa ibubapanya juga ke neraka] sebagaimana engkau lembutkan beras ini menjadi nasi ". Basuh beras lawan jam ( macam org tawaf ) sambil selawat kepada Nabi Muhamad S.A.W. Masa buat kerja ini hati jangan lalai..dan ingat kepada Allah selalu.

    via : Prof. Dr. Muhaya

    ‪#silakan share untuk manfaat kita bersama.. Inshaa Allah

    Sains dalam Solat


    Assalamualaikum

    Tiada Tuhan melainkan Allah dan Nabi Muhammad itu persuruh Allah.

    Sedikit daripada yg banyak rahsia solat dan sains

    MAGHRIB
    Menjelang waktu Maghrib, alam akan berubah ke warna merah dan di waktu ini kita kerap dinasihatkan oleh orang-orang tua agar tidak berada di luar rumah. Ini kerana spektrum warna pada waktu ini menghampiri frekuensi jin dan iblis (infra-red) dan ini bermakna jin dan iblis pada waktu ini amat bertenaga kerana mereka resonan dengan alam. Mereka yang sedang dalam perjalanan juga seelok-eloknya berhenti dahulu pada waktu ini (solat Maghrib la dulu…) kerana banyak interferens (pembelauan) berlaku pada waktu ini yang boleh mengelirukan mata kita. Rahsia waktu Maghrib atau warna merah ialah keyakinan, pada frekuensi otot, saraf dan tulang.

     
    ISYAK
    Apabila masuk waktu Isyak, alam berubah ke warna indigo dan seterusnya memasuki fasa kegelapan. Waktu Isyak ini menyimpan rahsia ketenteraman dan kedamaian di mana frekuensinya bersamaan dengan system kawalan otak. Mereka yang kerap ketinggalan Isyaknya akan selalu berada dalam kegelisahan. Alam sekarang berada dalam kegelapan dan sebetulnya,inilah waktu tidur dalam Islam. Tidur pada waktu ini dipanggil tidur delta dimana keseluruhan system tubuh berada dalm kerehatan. Selepas tengah malam, alam mula bersinar kembali dengan warna putih, merah jambu, dan seterusnya ungu di mana ianya bersamaan dengan frekuensi kelenjar pineal, pituitari, talamus, dan hipotalamus. Tubuh sepatutnya bangkit kembali pada waktu ini dan dalam Islam ini dipanggil Qiamullail. Begitulah secara ringkas perkaitan waktu solat dengan warna alam. Manusia kini sememangnya telah sedar akan kepentingan tenaga alam ini dan inilah faktor adanya bermacam-macam kaedah meditasi yang dicipta seperti taichi, qi-gong dan sebagainya. Semuanya dicipta untuk menyerap tenaga-tenaga alam ke sistem tubuh.

    Kita sebagai umat Islam sepatutnya bersyukur kerana telah di’kurnia’kan syariat solat oleh Allah s.w.t tanpa perlu kita memikirkan bagaimana hendak menyerap tenaga alam ini. Hakikat ini seharusnya menginsafkan kita bahawa Allah s.w.t mewajibkan solat ke atas hambaNya atas sifat Pengasih dan PenyanyangNya sebagai pencipta kerana Dia tahu hambaNya ini amat-amat memerlukanNya.

    Kajian Jabatan Kejuruteraan Bioperubatan Universiti Malaya (UM) mengenai kesan solat ke atas tubuh badan dan kesihatan seseorang. Kajian awalnya mendapati bahawa pergerakan yang dilakukan di dalam sembahyang yang memberikan kesan bermanfaat ke atas jantung, tulang belakang dan keupayaan ingatan serta perhatian seseorang.

     
    SUBUH
    sebagai contoh, pada waktu Subuh alam berada dalam spektrum warna BIRU MUDA yang bersamaan dengan frekuensi tiroid yang mempengaruhi sistem metabolisma tubuh. Jadi warna biru muda atau waktu Subuh mempunyai rahsia berkaitan dengan penawar/rezeki dan komunikasi. Mereka yang kerap tertinggal waktu subuh ataupun terlewat secara berulang-ulang kali, lama kelamaan akan menghadapi masalah komunikasi dan rezeki. Ini kerana tenaga alam iaitu biru muda tidak dapat diserap oleh tiroid yang mesti berlaku dalam keadaan roh dan jasad bercantum (keserentakan ruang dan masa) – dalam erti kata lain jaga daripada tidur. Di sini juga dapat kita cungkil akan rahsia diperintahkan solat di awal waktu. Bermulanya saja azan Subuh, tenaga alam pada waktu itu berada pada tahap optimum. Tenaga inilah yang akan diserap oleh tubuh melalui konsep resonan pada waktu rukuk dan sujud. Jadi, mereka yang terlewat Subuhnya sebenarnya sudah mendapat tenaga yang tidak optimum lagi.

     
    ZOHOR
    Warna alam seterusnya berubah ke warna hijau (isyrak & dhuha) dan kemudian warna kuning menandakan masuknya waktu Zohor. Spektrum warna pada waktu ini bersamaan dengan frekuensi perut dan hati yang berkaitan dengan sistem penghadaman. Warna kuning ini mempunyai rahsia yang berkaitan dengan keceriaan. Jadi, mereka yang selalu ketinggalan atau terlewat Zohornya berulang-ulang kali dalam hidupnya akan menghadapi masalah di perut dan hilang sifat cerianya. Orang yang tengah sakit perut ceria tak?

     
    ASAR
    Kemudian warna alam akan berubah kepada warna oren, iaitu masuknya waktu Asar di mana spectrum warna pada waktu ini bersamaan dengan frekuensi prostat, uterus, ovari, dan testis yang merangkumi sistem reproduktif. Rahsia warna oren ialah kreativiti. Orang yang kerap tertinggal waktu Asar akan hilang daya kreativitinya dan lebih malang lagi kalau di waktu Asar ini jasad dan roh ini terpisah (tidur la tu..). Dan jangan lupa, tenaga pada waktu asar ini amat diperlukan oleh organ-organ reproduktif kita.

     

    Dan ketahuilah olehmu..

    Apa yng ada di dunia alam ini tidak akan mmberi kesan dan sebarang manfaat, melainkan kekuasaan Allah s.w.t dan keizinaNya.

     share..

    Jika bermanfaat.

    Badan sihat dengan Herbalife 2

    Assalamualaikum...
    Apa khabar semua, cikgu nak sambung kisah cikgu dengan Herbalife. Alhamdulillah berat badan cikgu makin berkurang. masa mula-mula guna produk ni dulu berat badan cikgu 81.5kg dan sekarang dah berkurang menjadi 75Kg. Badan pun rasa lebih sihat, baju-baju yang saiz L semuanya dah longgar dan seluar cikgu pun dah longgar... Cuti ni nampaknya kena beli seluar lebih sikit.

    Produk Herbalife ini amat membantu cikgu tentang pemakanan yang sihat. kalau dahulu semua makanan nak makan dan makan pulak selagi perut tal 'full' selagi itulah makan tetapi sekarang makan sedikit pun dah rasa 'full'. Makanan yang hendak dimakan pun cikgu pilih. Kalau  boleh yang rendah lemak dan berkhasiat.



    Setiap kali cikgu makan nak dapatkan makanan yang lengkap dan seimbnag memanglah susah. Biasanya menu makan tengahari cikgu ayam goreng+kuah kari+nasi+sayur goreng.

    Sayur pun berminyak, ayam pun digoreng dengan minyak. Oleh yang demikian pengambilan nutrisi dari Herbalife Nutritious Shake membantu menyeimbangkan nutrisi yang diperlukan oleh badan. Setiap hari paling kurang cikgu akan ambil sekali Shake samada padi atau malam. Berat badan pun dah 'maintain' sekarang ni. Sasaran cikgu adalah 68Kg insyaalaah satu hari nanti.

    KESIHATAN PENTING UNTUK KESEJAHTERAAN KELUARGA.

    JOM SIHAT BERSAMA HERBALIFE call or pm cikgu 013-9815337

    Monday, September 16, 2013

    Badan sihat dengan Herbalife

    Assalamualaikum wrt.
    Apa khabar... Dah 2 tahun tak menulis blog ini. Sibuk memanjang tak tahu apa yang disibukkan. Mungkin sebab keluarga dah bertambah ni tak sempat nak menulis blog. Facebook pun jarang-jarang. Disini cikgu nak berkongsi satu perkara berkaitan kesihatan, bukan nak promo tapi nak kongsi.


     
     
    Herbalife Official Site
     

    Herbalife.
    Cikgu rasa ramai orang tahu apa dia Herbalife. Cikgu dah 2 minggu mengamalkan diet bersama Herbalife. Alhamdulillah badan rasa makin sihat dan setiap pagi memulakan hari dengan penuh bertenaga. Badan rasa ringan semasa bangkit dari tidur. Cikgu bukan nak bercerita pasal Herbalife tetapi nak berkongsi tentang kesedaran pemakanan sihat. Sejak 2 minggu lepas kesedaran tentang makanan sihat telah semakin bertambah. Pada mulanya memanglah susah nak melawan rutin makanan seharian yang amat tinggi kalori sedangkan pekerjaan cikgu tidak memerlukan kalori yang sebegitu tinggi. Namun demi anak-anak tersayang cikgu kuatkan juga semangat.

    Nanti cikgu sambung...